Jongerenpanel Young Voices gaat op in JONG met diabetes

Novo Nordisk-initiatief per 1 februari verder onder Diabetesvereniging Nederland

Alphen aan den Rijn, 2 februari 2015 -  Vanaf 1 februari gaat het diabetesjongerenpanel Young Voices op in het label “JONG met diabetes” en maakt zij onderdeel uit van Diabetesvereniging Nederland (DVN). Het door Novo Nordisk gestarte panel kan zo de volgende stap nemen om binnen de gelederen van DVN nog meer jongeren met diabetes te bereiken.

Het jongerenpanel werd in Nederland in mei 2006 opgericht door Novo Nordisk – als onderdeel van een wereldwijd initiatief - om jonge mensen een platform en daarmee een stem te geven om te vertellen wat het betekent om op jonge leeftijd diabetes te hebben. De Young Voices hebben regelmatig van zich laten horen. Zo waren er ludieke acties tijdens Wereld Diabetes Dag, maakten zij hun eigen tijdschrift JONG en lieten ze in korte filmpjes zien hoe hun leven met diabetes eruitziet. Een bijzonder onderdeel was en blijft ook het geven van voorlichting op poliklinieken van ziekenhuizen, waarbij de jongeren op een eerlijke, interactieve en soms ook confronterende en taboedoorbrekende manier uitleggen hoe zij leven met diabetes.

Inmiddels is het panel een bekend fenomeen in de diabeteswereld, waardoor de taak van Novo Nordisk er op zit. Sanne Groenemeijer, General Manager van Novo Nordisk Nederland, zegt hierover: “Acht jaar geleden heeft Novo Nordisk de eerste stap genomen door dit platform te faciliteren. Vooral door de enthousiaste inzet van de Young Voices zelf is het een groot succes geworden. Nu het concept goed is opgetuigd, is het tijd de vleugels verder uit te slaan. We zijn enthousiast dat zij deel uit gaan maken van DVN, een patiëntenorganisatie die heel dicht bij mensen met diabetes staat. Met veel plezier kijken we terug op de samenwerking met de jongeren en we zijn ervan overtuigd dat zij zich bij DVN nog veel verder kunnen ontwikkelen.”

DVN is bezig met het opzetten van het nieuwe label JONG met diabetes. Zij zijn dan ook enthousiast dat de jongeren hen komen versterken, zegt Willeke Veenendaal, manager Dienstverlening en Communicatie: “De Young Voices passen goed bij een organisatie die de belangen behartigt van een grote groep patiënten. Het is een welkome aanvulling op onze huidige SugarKidsClub die allerlei activiteiten organiseert voor kinderen met diabetes tot 16 jaar. De jongeren gaan op in het nieuwe DVN-label JONG met diabetes. JONG gaat activiteiten, kennis en ervaring koppelen van en voor jongeren en jongvolwassenen. Een welkome aanvulling waarmee we een dienstenpakket aanbieden van jong tot oud. Diabetes is tenslotte niet leeftijdsgebonden.”

Voor persvragen

Benjamin Livestro

Emailadres:

blv@novonordisk.com

Telefoonnummer:

0172- 44 94 94